• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فعال صنعت فرش دستبافِ دارای کارت شناسایی قالیبافی‏، فقط ۲۳۰ هزار نفر دارای بیمه هستند که افزایش سهم بیمه برای باقی فعالان این عرضه ضرورت دارد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ هم اکنون دغدغه بسیاری از فعالان عرصه فرش دستباف نداشتن بیمه است. بیش از ۱۰ سال است که یک نفر هم به فهرست بیمه قالیبافان اضافه نشده و افزایش حداقل ۱۰ درصدی بیمه شدگان صنعت فرش دستباف، در گرو تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

خانم فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در این باره می‌گوید: متاسفانه بیش از ۱۰ سال است که نفری افزایش در بیمه قالیبافان نداشته ایم و شاهد کاهش بیمه شدگان هستیم.

وی ادامه داد: امسال با هماهنگی و همکاری که با سازمان تامین اجتماعی داشته ایم فقط توانستیم به ازای هر یک نفر که از بیمه تامین اجتماعی خارج می‌شود یک نفر را وارد کنیم‏، که این کافی نیست.

این درحالیست حل نشدن مشکل بیمه قالیبافان در کاهش تولید و اشتغال در این صنعت فرش دستباف اثری جبران ناپذیری دارد.

یک تولید کننده فرش دستباف در این زمینه می‌گوید: تولید هر تخته فرش دستباف حداقل برای ۱۰ نفر اشتغالزایی به دنبال دارد که با حمایت نشدن از فعالان این عرصه، تولید و اشتغال کاهش می‌یابد.

تولیدکننده دیگری در زمینه فرش دستباف با احداث کارگاهی برای فعلان عرصه فرش دستباف می‌گوید: هر بار برای بیمه قالیبافان مشغول به کار اقدام می‌کنم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوم و در زمینه تمدید و افزدوه شدن، سالهاست که مشکل داریم و حق و حقوق قالیبافان تضییع می‌شود.

براساس قانون مصوب سال ۸۸ استادکاران و کارگران قالی و فرش دستباف بدون کارفرما و با کارفرما، شاغل در کارگاه‌های خانگی تکباف قالی و فرش و یا تحت پوشش تعاونی‌های قالی و فرش و مجتمع‌های کوچک و بزرگ مربوطه و همچنین شاغلان صنایع دستی خانگی و غیر آن در گروه‌های مصوب شناسه دار (کددار) صنایع دستی ایران که به صورت تمام وقت در مشاغل یاد شده اشتغال دارند، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند که بیست درصد (۲۰%) سهم دولت و هفت درصد (۷%) سهم بیمه شده خواهد بود. درصورت وجود کارفرما، با پرداخت سه درصد (۳%) سهم کارفرما بیمه یاد شده شامل بیمه بیکاری نیز خواهد بود.

خانم رافع در این باره می‌گوید: بیمه قالیبافان سالیان سال است که در تبصره ۱۴ بوده و تامین مالی آن از حوزه هدفمندی یارانه هاست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در حال حاضر تبصره ۱۴ قانون بودجه دارای ۶ بند است که نیازمند افزوده شدن یک بند دیگر است تا تامین بودجه بیمه قالیبافان در این تبصره قرار بگیرد البته این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رد شده است و درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که در بودجه سال آینده (۱۴۰۲) حتماً بیمه قالیبافان را در تبصره ۱۴ بیاورند و در غیر این صورت دوباره بیمه قالیبافان مانند سال گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران هم اکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر با دارا بودن کارت شناسایی قالیبافی در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند که فقط ۲۳۰ هزار نفر از این تعداد دارای بیمه هستند و باقی فعالان این عرصه چشم انتظار احقاق حقوقشان از نمایندگان مردم در خانه ملت هستند

 

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه