• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

فعال عرصه فرش فارس بر این باور است که حمایت از بازار فرش دستباف قشقایی می‌تواند به کسب و کارهای دیگری از صنایع دستی هم کمک کند؛ اما با این تفاسیر قوانین مربوط به واردات، تامین کالا و ارز ترجیحی، مشکلات حوزه صادرات فرش به کشورهای هدف و کم توجهی متولیان به این صنعت، هنوز هم کسبه این بخش را با مشکل روبرو و بازار فرش دستباف را دچار تنش و چالش کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، هیچکس نمی‌تواند اهمیت و محبوبیت فرش ایرانی که در سراسر جهان معروف است را انکار کند اما فرش ایرانی هنوز جایگاه خود را در بازار ملی پیدا نکرده است؛ با اینکه حمایت از این بازار می تواند به کسب و کارهای دیگری از صنایع دستی هم کمک کند اما با این تفاسیر قوانین مربوط به واردات و تامین کالا و ارز ترجیحی هنوز هم کسبه این بخش را با مشکل روبرو کرده است.

بیش از ۱۷۰ هزار نفر بافنده در استان فارس با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار متر دستبافت وجود دارد که این بافنده‌ها با توجه به شرایط خاص فصلی هستند و بعضا به سمت کشاورزی هم روی می‌آورند

فرش دستباف تجسمی زنده از فرهنگ و هنر این سرزمین در ادوار مختلف تاریخ و نشانه فرهنگ عمیق و پرقدرتی است که نه تنها در مقابل هجوم اقوام مختلف مقاومت کرده بلکه توانسته فرهنگ‌های تحمیلی بیگانه را درخود حل نموده و به آن سیمایی ایرانی ببخشد اما آن‌طور که آمارها می‌گویند بیش از ۱۷۰ هزار نفر بافنده در استان فارس با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار متر دستبافت وجود دارد که این بافنده‌ها با توجه به شرایط خاص فصلی هستند و بعضا به سمت کشاورزی هم روی می‌آورند؛ اما اگر همین ظرفیت را با حمایت‌های همه جانبه به چرخه مستمر و پایدار فرش برگردانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه این هنر صنعت خواهیم بود.

 

کم توجهی مسئولان، بازار فرش دستباف را دچار چالش کرد

علی اصغر مصطفوی، عضو کارگروه فرش فارس در گفتگو بر این باور است که حمایت از این بازار می‌تواند به کسب و کارهای دیگری از صنایع دستی هم کمک کند اما با این تفاسیر قوانین مربوط به واردات، تامین کالا و ارز ترجیحی، مشکلات حوزه صادرات فرش به کشورهای هدف و کم توجهی متولیان به این صنعت، هنوز هم کسبه این بخش را با مشکل روبرو کرده و بازار فرش دستباف را دچار تنش و چالش کرده است.

مصطفوی با اشاره به اینکه شرکت بانو بافت ایلات پارس تنها شرکت ایرانی فعال در حوزه فرش دستباف است، افزود: شرکت بانو بافت ایلات پارس با ۱۵۰۰ بافنده بانو، که همگی زن سرپرست خانوار یا بدسرپرست و یا بی سرپرست هستند مشغول به فعالیت است و بافنده مرد ندارد.

وی ضمن تشریح فعالیت های شرکت مذکور در عرصه های ملی و بین المللی اظهار داشت: در زنجیره شرکت بانو بافت ایلات پارس از آموزش، نخ ریسی، رنگ ریزی، متریال، ایجاد دار و... به همراه نقشه تحویل بافنده می شود و یک زنجیره کامل را جهت عرضه محصول در بازار داخلی و خارجی شکل داده است.

 

فرش قشقایی از قافله بازار جهانی عقب افتاده است

عضو کارگروه فرش فارس با بیان اینکه مجموعه یک سال است که ثبت شرکت شده و عضو کارگروه فرش استان است، به سابقه طلایی فرش قشقایی فارس که به دلیل بی توجهی‌ها مغفول مانده است، اشاره کرد و افزود: به دلیل عملکرد ضعیف در استان فارس، فرش هایی مثل نائین، قم و اصفهان با سابقه کمتر از فرش قشقایی امروز در بازار جهانی خودنمایی می کنند و فرش قشقایی از این قافله عقب افتاده است.

مصطفوی، گفت: شرکت بانو بافت ایلات پارس به دنبال برگرداندن جایگاه فرش قشقایی در دنیا است و ویژگی های منحصربه فردی دارد، رنگ‌رزی گیاهی و نخ دستریس در فرش قشقایی ترکیب بافتی را ایجاد می کند که تنها فرش ابریشمی ایجاد می کند به طوری که در حین بافت جفت نمی شود و همین موجب جذابیت آن شده است.

یک گالری فرش قشقایی در آمریکا وجود دارد

به گفته وی، بازار فرش قشقایی در صورت رفع تحریم ها رونق می گیرد و بانو بافت ایلات پارس نیز دارای یک گالری در یکی از شهرهای آمریکا است و از طریق ترکیه فرش ها ارسال و در نهایت بازار خوبی ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بانو بافت ایلات پارس با بیان اینکه بافت فرش قشقایی بسیار سخت است، افزود: زنجیره بانو بافت ایلات سطح اجرت بافنده ها را بالا برده است چرا که علاقه‌مندیم بافنده‌ها از سر علاقه به بافت فرش بپردازند نه از سر نیاز و در این راستا چندین تولید کننده بزرگ با مجموعه همکاری می کنند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: بانو بافت ایلات پارس در اکثر شهرستان های فارس بافنده داریم و محصولاتی چون گبه، گبه ریز بافت، گلیم و گلیم گبه و... را تولید می کنیم و در شیراز دو شعبه داریم و سال آینده در تهران نیز شعبه خواهیم زد.

زنجیره بافت فرش از افراد سطوح پایین جامعه تشکیل می‌شود

این فعال عرصه فرش خطاب به مسئولان ارشد استان فارس خواستار توجه جدی به فرش قشقایی شد و تاکید کرد: تمام خواستگاه فرش قشقایی ایران است و از بسیاری از مسوولان ارشد فارس خواهش کردم به فرش با دید صرف سرمایه داری و حلقه نهایی آن نگاه کرده نشود بلکه پشت زنجیره، افراد بسیاری همچون رنگ‌رز، پشم‌چین، پشم‌ریز، بافنده و... هستند که پایین ترین سطوح جامعه را تشکیل می دهند.

فرش قشقایی استان فارس در صورت توجه، می‌تواند یکه تاز باشد

مصطفوی با اشاره به اینکه فرش قشقایی استان فارس در صورت توجه، می‌تواند یکه تاز باشد، اظهار داشت: اگر کار ما رونق بگیرد بسیاری از افراد در این حوزه مشغول به کار خواهند شد و طبیعتا آمار بیکاری پایین خواهد آمد و به اعتقاد بنده در شان ایرانی نیست که برای کمک خرجی، کارهای موقت با شان اجتماعی پایین کند، لذا همه بیاییم کمک کنیم آنها نیز فرش ببافند و هم خودشان منتفع شوند و هم این کار رونق بگیرد.

آموزش بافت فرش دستبافت در شیراز

وی در پایان با بیان اینکه برای نخستین بار یک کارگاه در چهارراه شریف آباد شیراز راه اندازی شده و افراد می توانند بافت فرش دستبافت را آموزش ببینند، افزود: باید فرش قشقایی در ایران و دنیا حرف اول را بزند.

 بر اساس آمار و اطلاعات موجود، استان فارس بیش از ۱۵ درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده و بیشتر بازارهای هدف فرش فارس، کشورهای چین، پاکستان، افغانستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، آمریکا یونان و سایر کشورها هستند که امروزه به دلیل تحریم‌ها برخی از این کشورها از چرخه صادرات خارج شدند و همین امر موجب ضربه خوردن به بازار فرش دستباف و کاهش فروش شده است.

می‌طلبد متولیان امر از جمله وزرات صمت، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، حوزه بازرگانی خارجی، سازمان تامین اجتماعی کشور و... با نگاه جدی‌تر و عزم راسخ‌تر همت خود را بر تارهای این هنر گره بزنند تا شاهد رفع مشکلات فرش دستباف و ارتقای آن به جایگاه واقعی باشیم.

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه