• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران در سال ۱۴۰۰، ۳۵ هزار شغل جدید در زنجیره ارزش فرش دستباف در کشور ایجاد شد که ضمن افزایش تولید و اشتغال، صادرات ۶۴ میلیون دلاری در صنعت فرش را رقم زده است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران به نقل از گزارش خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما؛ تولید و اشتغال یکی از سر فصل‌های سند تحول دولت که این بار صدای آن از صنعت فرش به گوش می‌رسد.


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در باره میزان اشتغال بافندگان فرش در این استان می‌گوید: استان کردستان دارای دو برند جهانی فرش فولادین بیجار و فرش تک پود سنندج است و تا کنون ۱۸۵ پروانه بهربرداری برای بهره برداران صادر شده که از این تعداد سه واحد مترمرکز و مابقی غیر متمرکز هستند.

بختیار خلیقی افزود: در استان کردستان از ۹۰ هزار بافنده فرش دستباف، ۵۰ هزار نفر در تشکل‌های رسمی ثبت نام کرده اند.

سهم ۲۰ درصدی صادرات فرش کشور  از استان قم

همچنین رئیس اتحادیه فرش دستباف استان قم نیز درباره فعالان عرصه فرش دستباف در این استان گفت:ظرفیت استان قم بیش از ۴۰ هزار بافنده است که و بیش از ۳۶۰ استاد کار‌هایی که دارای پروانه هستند و به طور رسمی فعالیت می‌کنند.

به گفته صادقی حدود ۲۰ درصد از سهم صادرات کل کشور در فرش دستباف را استان قم به خود اختصاص داده است که فرش‌هایی تمام ابریشم و نفیس هستند.

این در حالی است که رئیس مرکز ملی فرش ایران از افزایش اشتغال در بخش تولید فرش دستباف خبر می‌دهد.

۳۵ هزار شغل جدید در زنجیره ارزش فرش

فرحناز رافع می‌افزاید: در هفت ماهه سال گذشته (۱۴۰۰) بیش از ۳۵ هزار شغل جدید در زنجیره ارزش فرش ایجاد کردیم که به دست توانای زنان و مردان هنرمند ایرانی توانستیم فعالیت بزرگی را رقم زده و کارآفرینی قابل توجهی در حوزه صنعت فرش به وجود آوریم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار اتحادیه و تشکل در فرش دستباف وجود دارد که افراد زیادی اعم از رنگرز، رفوگر، نساج، بافنده، تاجر و ... در تولید و تامین فرش دستباف فعالند که خدمات آنان فرش ما را به هویت ایرانی تبدیل کرده است.

همچنین یحیی ابراهیمی نماینده مجلس در باره اشتغالزایی در صنعت فرش می‌گوید: صنعت فرش، صنعتی است که می‌تواند اشتغالزایی خوبی را در سطح کشور به وجود آورد و برای اشتغال زایی در این حوزه می‌توان با کمترین هزینه، بیشترین اشتغالزایی را رقم زد

به گفته وی با اشتغال زایی که در صنعت فرش ایجاد می‌شود، بانوانی شاغل در این حوزه می‌توانند در کنار خانواده علاوه بر ایجاد شغل، به خانواده‌های خود نیز برسند.

ورود طرح‌های نوآورانه و خلاق در توسعه اشتغال، تولید و ارزآوری در این هنر صنعت نقش موثری دارد.

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت در این باره می‌گوید: ایجاد خانه‌های خلاق فرش است که بتوانیم بین فارغ التحصیلان مجموعه‌های دانشگاهی و هنرستان‌های فرش با فرشبافان سنتی و حجره‌های فرش فروشی پیوندی برقرار کنیم.

وی ادامه داد:در قالب خانه‌های خلاق فرش، زیست بوم جدیدی برای افزایش صادرات، بازاریابی در عرصه جهانی و حل مشکلاتی که ناشی از تحریم و در ایام کرونا برای صنعت فرش ایجاد شده را رفع می‌کنیم.

برادران همچنین از ثبت نشان‌های تجاری فرش دستباف برای ۷ استان دیگر با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد و اضافه کرد: در سال‌های گذشته این اقدام فقط برای ۲ یا ۳ استان به انجام رسیده بود.

رشد ۴۶ و ۸ دهم درصدی تولید فرش دستباف در ۱۴۰۰



میزان تولیدات فرش دستباف کشور در سال ۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۳۱۵ متر مربع بود که در مقایسه با سال ۹۹ با ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار ۹۲۰ متر مربع از رشد ۴۶ و ۸ دهم درصدی در این صنعت خبر می‌دهد.
۲ میلیون نفر در زنجیره ارزش فرش دستباف در کشور مشغول فعالیت هستند که نتیجه آن صادرات ۶۴ میلیون دلاری این هنر صنعت در سال گذشته بود.



 

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه