• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

مسعود سپهرزاد گفت: میل به خرید فرش ماشینی در اکثر کشور‌های جهان افزایش پیدا کرده است که آن هم به دلیل استفاده از ربات در بافت فرش‌های دستبافت در هند و پاکستان است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت در گفتگو با خبرگزاری آنا نبود تبلیغات مناسب در کشور‌های اروپایی که خریدار فرش ایرانی هستند را علت کاهش صادرات دانست و گفت: به علت نبود تبلیغ و بازارسازی مناسب، بازار‌های اروپایی را تقریبا از دست داده ایم و این نیاز به شدت احساس می‌شود که دوباره موج تبلیغات و جریان سازی برای احیای فرش ایرانی ایجاد شود.

وی افزود: البته این نکته هم حائز اهمیت است که میل به خرید فرش ماشینی در اکثر کشور‌های جهان افزایش پیدا کرده است که آن هم به دلیل استفاده از ربات در بافت فرش‌های دستبافت در هند و پاکستان است. در کشور هند، فرش‌ها ربات بافت هستند یعنی دستگاه‌هایی دارند که به جای نیروی انسانی گره می‌زند و مراحل بافت را سریع تر انجام می‌دهد.

این صادرکننده یکی از مشکلات صنعت فرش ایران را کپی کردن صنعت فرش هند و پاکستان از نقشه‌های فرش ایرانی دانست و ادامه داد: فرش کپی شده از نقشه و رنگ فرش دستبافت ما به نصف قیمت با نخ طبیعی و ربات بافت به فروش می‌رسد. ما به مرکز ملی فرش گفته ایم که به جای برگزاری نمایشگاه در سطح شهرها، رنگ و نقشه‌های ایرانی را ثبت جهانی کنند. بنده ۷ سال پیش در نمایشگاهی در آلمان فرشی را دیدم که مطمئن شدم فرش نقشه ماهی تبریز است، اما وقتی از مبدا صادراتی را جویا شدم متوجه شدم که فرش از هند آمده است. ما در حال حاضر به دلیل سرعت کم در بافت فرش توان پاسخگویی نیاز بازار را نداریم، اما تولید کننده‌های صنعتی بین المللی به تولید چند هزار متر فرش ربات بافت رسیده اند.

به گفته سپهری علت مشکلات عمده تولید فرش، رکود حاکم بر بازار، نوسانات ارزی، قیمت بالای مواد اولیه و دستمزد‌ها است. همچنین گران شدن فرش دستبافت و قدرت خرید پایین مصرف کننده داخلی از عوامل رکود بازار فرش دستبافت داخلی است. چرا که فرش ماشینی قسمت اعظمی از نیاز بازار را تامین کرده است.

وی تصریح کرد: برخی از فرش‌های دستبافت، مانند فرش‌های دستباف ترکمن از مرز‌های افغانستان به بازار داخلی ما قاچاق می‌شوند و تولیدکننده فرش به دلیل قیمت پایین فرش توان رقابت با این کالا‌ها را ندارد. صادرکننده فرش به سبب افزایش قیمت ارز و مقدار دستمزد کم کارگران برای تولید فرش، دیگر قیمت خرید چند سال قبل را پرداخت نمی‌کند. امروز یک فرش ۶ متری بافت تبریز ما به قیمت ۶۰ میلیون تومان برای مقاصد صادراتی به فروش می‌رود در حالی که همین فرش را۱۰ سال قبل به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان امروز به فروش می‌رساندیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف توضیح داد: یکی از مشکلات صادرکنندگان حوزه فرش مربوط به فروش ارز در سامانه نیما است. یک نکته توسط مقامات سیاستگذار درباره صادرکنندگان لحاظ نشده و آن این مهم است که فرش صادراتی ما امکان دارد سه تا ۴ سال فروش نرود، بنابراین نباید از صادرکننده به صورت آنی توقع ارائه ارز در سامانه نیما را داشته باشند.

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه