• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی از رکود حاکم بر بازار فرش استان اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها، کرونا و برگشت ارز از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات فرش دستباف خراسان‌جنوبی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، «محمدحسن کامیابی‌مسک» رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی  در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: سال گذشته ۱۸۰ هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش 280 میلیارد تومان در خراسان‌جنوبی تولید شده است.

وی با بیان اینکه فرش‌های تولیدی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت از ۱۲ تا ۲۴ متر و بزرگتر تولید شده، بیان داشت: ریزه ماهی، ایلیاتی، خشتی، نائین و لچک ترنج از نقوش فرش‌های تولیدی استان است.

صادرات ناچیز فرش دستباف استان

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی از صادرات ناچیز فرش دستباف استان خبر داد و مطرح کرد: تحریم‌ها، کرونا و برگشت ارز از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات فرش دستباف خراسان‌جنوبی محسوب می‌شود.

کامیابی‌مسک با یادآوری اینکه در دهه هفتاد سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات فرش دستباف خراسان‌جنوبی داشتیم که بعد از آن صادرات فرش دستباف استان رو به افول بوده، تصریح کرد: فرش دستباف ایران جزو نخستین کالا‌هایی بود که توسط آمریکا تحریم شد.

وی ادامه داد: اگرچه طی دو سال اخیر تحریم‌ها و کرونا مزید بر علت صادرات ناچیز فرش شده اما پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات ناشی از تعهد ارزی مهم‌ترین موضوعی است که سبب شده صادرات این کالا برای صادرکننده عایدی چندانی نداشته باشد.

صادرات فرش درگیر یک گره کور

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه صادرات فرش ایران در ۲ سال اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده و صادرات فرش از ۲ میلیارد دلار در گذشته به ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته، متذکر شد: اگر تحریم‌های ناعادلانه برطرف و بازاریابی خوبی صورت گیرد قطعا فرش دستباف استان می‌تواند به جایگاه خود باز گردد.

 

قالی‌بافان در انتظار بازگشت بیمه

کامیابی‌مسک از فعالیت ۵۰ هزار بافنده پاره‌وقت، تمام‌وقت و فصلی در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر حدود ۴ هزار نفر در استان از بیمه قالی‌بافی بهره‌مند هستند که متأسفانه طرح بیمه قالی‌بافان از چند سال گذشته در استان همچنان متوقف است.

وی با اعلام اینکه در گذشته ۹۶ درصد فرش تولیدی خراسان‌جنوبی صادراتی بوده و پنج درصد باقی مانده هم شاید به دلیل معیوب بودن و کیفیت پایین صادر نشده، گفت: در حال حاضر فرش‌هایی که با نقشه‌های هراتی در موزه‌های دنیا به نمایش گذاشته شده مربوط به منطقه قاینات و قهستان خراسان‌جنوبی است.

 

رکود حاکم بر بازار فرش استان

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی از رکود حاکم بر بازار فرش استان اشاره و عنوان کرد: شاهد رکود بر بازار فرش دستباف خراسان‌جنوبی هستیم و حجم زیادی از فرش‌های تولیدی روی دست بافنده و تجار باقی می‌ماند و گاهی دلالان دسترنج بافندگان را به جیب می‌زنند.

کامیابی‌مسک در پایان گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد بافندگان فرش دستباف در مناطق روستایی ساکن هستند و باید برای حفظ اشتغال این افراد و همچنین برای قطع دست دلالان و واسطه‌ها از بازار فرش چاره‌اندیشی شود.

 

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه