• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

 فرش دستبافت با قدمتی به درازای تاریخ دارای شهره جهانی است اما صادرات چمدانی و غیرمتعارف سبب شده تا بازارهای جهانی یکی پس از دیگری از دست رود.

 به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، به نقل از بازار؛  تاریخچه فرش دستباف ایرانی به دوره ساسانیان و هخامنشیان، چند صد سال قبل از میلاد بر می‌گردد، فرش ایرانی بخشی از فرهنگ و تمدن ایران است که با قدمتی چند هزار ساله، شهرت جهانی دارد. اما چند سالی است که این صنعت گرانبها مورد بی‌مهری واقع شده‌است.

لغو بیمه، کمبود نقدینگی، مشکل تأمین مواد اولیه و نبود بازارچه فروش دغدغه همیشگی فعالان صنعت فرش در مازندران است.

بیمه بافندگان لغو شده است
در حال حاضر فعالان زیادی در صنعت فرش مازندران اشتغال دارند و محصولات آنها خانه‌های زیادی را در کشور و حتی جهان، زینت داده است، اسماعیل جلالی، مدیر شرکت تعاونی فرش و گلیم و مدیر نمایشگاه فرش و گلیم دستباف در قائم‌شهر، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سالانه ۳ هزار مترمربع فرش تولید می‌کند و ۷۰۰ نفر را اشتغال به کار کرده‌است، از مشکلات تولید گفت: عمده مشکلات تولید، بیمه بافندگی بوده که راهکار بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و حمایت از سرمایه گذاران است اما متأسفانه این بیمه لغو شده‌است.

وی افزود: سرمایه‌گذار برای ایجاد شغل برای هر فرد، متقبل هزینه بالایی می‌شود که اگر قانون بیمه بافندگان برقرار باشد، سرمایه‌گذار برای صنعت فرش به راحتی ایجاد شغل می‌کند.

جلالی برقراری بیمه بافندگان فرش را حداقل کاری دانست که مسئولان می‌توانند در حق صنعت فرش انجام دهند و سپس بیان کرد: فرش دستباف ایرانی صنعتی است که کل دنیا آنرا به نام ایران می‌شناسند، اما با سیاست‌های غلط این صنعت گرانبها به ورطه فراموشی سپرده می‌شود.

صادرات فرش به صورت چمدانی و غیر متعارف انجام می‌شود
مدیر شرکت تعاونی فرش و گلیم در خصوص صادرات فرش دستباف، توضیح داد: صنعت فرش مانند خودرو و پتروشیمی نیست، که ارز آنرا در سایت نیما ارائه دهند، اما متأسفانه تدوین قانون صادرات غیرکارشناسی فرش دستباف، ارز حاصل از صادرات را نیمایی کرده‌است.

باختن بازارهای جهانی فرش به رقبا| زوال فرش دستبافت ایرانی

وی افزود: صادر کننده وقتی فرش را به خارج صادر می‌کند، تجار خارجی پول را به صورت ارز پرداخت نمی‌کنند، اما دولت به صادرکننده فشار می‌آورد که پول فروش فرش را در سایت نیما پرداخت کند و سند و تضمین بانکی از صادرکننده می‌خواهد.

جلالی با اظهار تأسف از صادرات چمدانی فرش، گفت: مشکل عمده این است که صادرات فرش که می‌تواند ارز زیادی وارد کشور کند، با تصمیمات کسانی که کارشناس نیستند و با راه‌های نامطمئن و به صورت چمدانی انجام می‌شود و ما بازارهای جهانی را از دست داده، و صادرات فرش دستباف ایرانی به صفر رسیده است.

وی عنوان کرد: کشورهایی مثل هند، چین و پاکستان و نپال توانستند با حمایت دولتمردان خود، بازارهای جهانی را بدست آوردند و ما آنرا از دست دادیم. صنعت فرش حمایت نمی‌شود.

مدیر شرکت تعاونی فرش و گلیم در خصوص مواد اولیه تولیدات فرش گفت: مواد اولیه فرش‌های نفیس و ابریشم از کره و مرینوس از نیوزلند وارد می‌شود ولی متأسفانه چون راه‌های تبادل ارزی نیست در تأمین مواد اولیه تولید فرش دستباف با مشکل مواجه هستیم و اگر فکری به حال صنعت فرش دستباف ایرانی نشود تا ۵ سال آینده صنعت فرش از بین خواهد رفت.

مواد اولیه فرش‌های نفیس و ابریشم از کره و مرینوس از نیوزلند وارد می‌شود ولی متأسفانه چون راه‌های تبادل ارزی نیست در تأمین مواد اولیه تولید فرش دستباف با مشکل مواجه هستیم و اگر فکری به حال صنعت فرش دستباف ایرانی نشود تا ۵ سال آینده صنعت فرش از بین خواهد رفت

محمدی دیگر فعال صنعت فرش با اظهار اینکه تابلو فرش ها دارای کیفیت بالا هستند، افزود: این محصولات توسط استادکاران حرفه‌ای استان تولید می‌شود و از ظرافت بالایی برخوردار است.

باختن بازارهای جهانی فرش به رقبا| زوال فرش دستبافت ایرانی

وی با عنوان اینکه بافندگان فرش در استان از استادکاران به نام این صنعت به شمار می‌روند، گفت: انواع تابلو فرش از جمله ابریشم و مرینوس در استان تولید می‌شود و محصولات دارای تنوع بالایی است.

وی با اظهار اینکه فرش دستباف استان دارای رج های بالا و کیفیت بالایی است، گفت: برپایی نمایشگاه‌های عرضه در حذف واسطه‌ها و حمایت از کالای ایرانی تأثیر بسزایی دارد.

حوا هاشمی بانوی مازندرانی که با کارآفرینی و آموزش هنر فرش دستباف برای بانوان زیادی شغل ایجاد کرده است، افزود: ۲۵ سال در این حرفه مشغول کار هستم و در حال حاضر از مناطق مختلف برای تولید، سفارش می‌پذیریم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بافنده‌های زیادی را آموزش داده ام، گفت: بیش از ۷۰۰ بانو در شهرستان آموزش‌های لازم را فراگرفتند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی بابیان اینکه طرح‌هایی که روی چله‌ها قرار می‌گیرد، زندگی را نوید می‌دهند و در تاروپود فرش، زندگی جریان دارد.

نیازمند ایده‌های خلاقانه هستیم
رج به رج و گره به گره می‌زنند تا اقتصاد خانه را به چرخش درآورند و بانوان زیادی در حوزه تولید فرش اشتغال دارند و ساماندهی بازار آشفته فرش و ایجاد بازارچه از جمله آرزوی‌های آنان است. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه برای تولید فرش نیازمند ایده‌های نو و خلاقانه هستیم، اظهار داشت: برای حفظ کیفیت و جایگاه صادراتی فرش باید از مواد اولیه مرغوب استفاده شود.

وی با اشاره به حمایت از فعالان صنعت فرش اظهار داشت: بیمه از جمله دغدغه‌ها به شمار می‌رود و تاکنون هنرمندان زیادی تحت پوشش قرار گرفته اند.

قوانلو با بیان اینکه راه اندازی کارخانه نخ ریسی ابریشم در بابل از جمله برنامه هاست، اظهار امیدواری کرد بخشی از مشکلات فراروی با این طرح برطرف شود.

بیش از ۴۶ هزار بافنده فرش و چهار مجتمع قالیبافی در استان مازندران فعالیت می‌کنند و ارتقای سطح دانش فرشبافان، آموزش به قالی بافی، طراحی و رنگرزی، بهره گیری از ظرفیت هتل‌ها و اماکن گردشگری برای عرضه و نمایش، ایجاد بازارچه‌های دائمی فرش دستباف از جمله نیازهای فعالان این حرفه محسوب می‌شود.

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه